E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er et av de kraftigste verktøyene tilgjengelig
for å kommunisere og utvikle forretningsforhold.


Mange mindre bedrifter bruker ikke e-post i forbindelse med salg. Det burde de, siden e-postmarkedsføring er spesielt godt egnet for de minste. Det er enkelt og rimelig med høy effekt. Make Newsmail er en web-basert tjeneste som er rimelig og ment å gjøre e-postmarkedsføring enkelt og forståelig for brukere som har mindre tekniske kunnskaper.

Programmet brukes til å sende ut nyhetsbrev og e-Dm og annen informasjon til dine kunder og kontakter. Ved å bruke Make Newsmail som plattform slipper du unna de vanligste utfordringene innen e-postmarkedsføring og får best mulig respons på dine nyhetsbrev og e-postkampanjer.

Med Make Newsmail oppnår du:

  • Rimelig E-postmarkedsføring
    E-postmarkedsføring har en lav kostnad sammenlignet med all annen markedsføring. Dessuten har e-postmarkedsføring ifølge amerikanske undersøkelser en høy avkastning, de siste tallene viser en avkastning på 41 USD per dollar investert, høyest avkastning av alle former for markedsføring, online som offline

  • Høye responsrater
    I snitt åpnes 27% av alle e-poster. I underkant av 10% av alle mottakere klikker på en eller flere linker i e-posten. Vanlige rater for DM-utsendelser ligger på under 1%. For annen annonsering som merkevareannonsering eller annen online annonsering finnes det ikke eksakte målinger.

  • E-postmarkedsføring på en svært brukervennlig måte
    Med flotte ferdiglagde maler er det eneste som skal til å skrive tekst og finne passende bilder. Om en velger å få lagd en egen tilpasset mal gjøres dette i all hovedsak ved første utsendelse, nye utsendelser går hurtig og smidig basert på denne malen. Å lage nyhetsbrev er som å skrive inn tekst i et tekstbehandlingsprogram. Rask respons på utsendelsen Umiddelbar trafikkøkning på websider viser effekten med en gang. De fleste åpner e-postene sine raskt og klikker på de linker de finner interessante.

  • Suveren rapportering ved bruk av profesjonelle verktøy
    Et fantastisk rapporteringsverktøy gir kontinuerlig oversikt over hvor mange av e-postene som kommer fram, hvor mange som blir åpnet, hvilke linker som klikkes og om det resulterer i salg eller andre henvendelser. Dette gir et effektivt verktøy for å kontakte kunder, full oversikt over hvem som har åpnet og hvem som har klikket på linker. Informasjonen kan kombineres slik at neste kampanje kan målrettes enda mer.

  • Umiddelbar utsendelse
    Ingen trykketid, sen postgang eller annet å vente på. Når tekst og bilder er klare er det bare å sende ut. Dermed er man mindre avhengig av andre internt eller eksternt – når du er klar er kampanjen klar

  • God merkevarebygging
    Alle som har gitt sitt positive samtykke har brand awareness, dette gir dokumenterbar verdi av merkevaren, antall aktive positive mottakere er konkret

  • Personlig og målrettet budskap
    E-postene kan tilpasses navn etc. for å gi et personlig preg på e-postene. Kundene har selv ønsket å få informasjonen, de er åpne for å lese det de får.

  • Muliggjør "word-of-mouth"
    E-postene kan inneholde funksjonalitet for videresending til andre, bokmerking, spre via sosiale medier etc. Avsender kan følge med på hvem som videresender og hvem som mottar e-posten.

  • Du treffer kunden
    All annen markedsføring risikerer å ikke treffe kunden, fordi posten leses av sekretæren eller fordi telefonen tas av assistenten. Henvendelsen er ikke så påtrengende som et brev eller en telefon, mottaker avgjør selv om det passer akkurat nå eller senere, derfor blir terskelen for å lese lavere


Hvordan drive god e-postmarkedsføring?


  • Strategi, strategi og strategi
    Hva vil du med ditt nyhetsbrev? Hvem er det du henvender deg til? Hvor ofte skal du sende ut og når på året skal du sende ut? Dette er kanskje elementær kommunikasjonsteknikk, men pussig nok det mest ignorerte. Skal du inspirere bedriftskunder i hele Europa til å komme til Norge er bildebruk og kreative steder og aktiviteter viktige. Du skal inspirere. Men du kan ikke gjøre det hver uke. Ergo er kanskje frekvens på nyhetsbrevet 4-6 ganger i året. Driver du salg til konsumenter med et stort vareutvalg kan du kanskje sende dem e-post hver uke. Et det sameiet ditt som skal informere sameierne om hva som skjer, legg en plan som om du gir ut avis, med saker for hver utgivelse og et enkelt design som holder fokus på budskapet. Legg opp en plan med kanskje 3 saker hver gang, og planlegg langt fram. Du kan lage alle nyhetsbrevene nå og bare sette dem til å sendes ut senere.

  • Bygg dine mottakerlister
    Tenk listebygging først. Jo flere navn jo bedre, så lenge alle er kunder eller har gitt sitt forhåndssamtykke til å motta e-post fra deg. Glem å kjøpe en liste eller å sende til alle du har e-postadressen til. Da er kvaliteten så lav at færre åpner, mange markerer e-posten din som spam og du er like langt. Samle e-postadresser i alle sammenhenger, ved fysiske møter, på messer, på nettsidene dine. Bruk fantasien. For hvis 25% åpner e-posten, 10% av dem klikker på linkene og 3% av besøkene på nettsiden din resulterer i salg, så skjønner du også at det gjelder å nå så mange relevante mottakere som mulig.

  • Automatisér på- og avmelding
    Påmeldingsboks bør du ha på alle nettsider du har, hovedsider som undersider. Kode ligger klar på Make Newsmail som du kan lime inn i koden på dine nettsider. Kan du ikke sånt selv kan sikkert vi hjelpe, eller du kan få dem som har ansvaret for nettsidene til å gjøre det. Lista oppdateres automatisk i systemet med alle du legger inn, alle som legger seg inn på hjemmesiden din og alle som melder seg av via link i nyhetsbrevet.
    Avmelding gjøres enklest med en link i e-posten. Dette fikser vi i Make Newsmail for deg, og ligger inne i malene du kan bruke gratis.
    So far so good… Du har nå skjønt at du må ha så mange som mulig å sende til, at de enkelt skal kunne melde seg av og på, og at kvaliteten på lista er alfa og omega. De som mottar e-post fra deg bør helst stå med åpne armer og ta i mot, ikke sant? Logisk nok er de mest troende til å kjøpe dine produkter og tjenester.


Lag nyhetsbrevet på 1-2-3


  • Bruk en av malene vi har laget
    Vi har laget noen maler du kan bruke. Å bruke dem er enkelt som bare det. Du oppretter en ny kampanje, velger hvilken mal du vil basere den på, legger inn noen opplysninger (hvem er avsender, hva som skal stå i Emne-feltet etc) og så er det bare å fylle på med innhold. Du legger inn overskrifter og brødtekst i forhåndsdefinerte bokser. Du legger inn grafikk og linker i de sakene som krever det på samme måte. Og så lagrer du det hele.

    Vil du ha en mal etter eget design, i egne farger eller har andre ønsker kan vi selvsagt lage det for deg. Spør oss om et tilbud!

  • Innledning
    Det første du så blir bedt om å gjøre er noen innledende men viktige detaljer.

    Det å definere "Fra"-feltet og "Emne"-feltet er noen av de viktigste avgjørelsene du kommer til å fatte, faktisk. Det kan skrives lange utredninger om akkurat dette.

    Hovedhensikten med "Fra"-feltet er at mottakeren skal kjenne igjen avsenderen og derfor åpne e-posten. Eller i hvert fall ikke slette den fordi avsenderen er ukjent. Mottakerne er alle redd for spam og virus, og velger det trygge.

    "Emne"-feltet skal friste mottakeren til å åpne. Emnet feltet må med andre ord være relevant, ikke for langt (forskning tilsier færre enn 35 tegn) og med en fordel for deg som du vil åpne opp e-posten for å kikke nærmere på.

    Hvilke ville du åpnet? Sånn rent bortsett fra om du ikke er så interessert i bøker, golf eller datautstyr? Det er ikke uten grunn at Amazon og TGW er blant verdens ledende nettbutikker. De vet hva som trigger kunder, de har gjort det i årevis og gradvis lært mer og mer.

  • Skriv innholdet
    Du går inn i malen, legger inn overskrifter og brødtekst i forhåndsdefinerte bokser. Du legger inn grafikk (som du må ha rettighetene til) og linker i de sakene som krever det på samme måte. Og så lagrer du det hele. Strengt tatt ikke veldig annerledes enn å lage et enkelt dokument i Word, mener vi.

    På denne måten får du fokusert på hva du skal skrive og hvilke bilder du skal bruke, hvilket jo er det viktigste, eller hva?

  • Definér mottakere, test og send
    Nå er du nesten ferdig, du velger hvilken mottakerliste du skal sende til, og om det er første gang anbefaler vi å teste nyhetsbrevet ditt før det sendes. Da får du se om det ser ok ut i en rekke e-postklienter, og du får beskjed om hvordan spam-filtre reagerer. Nyttig informasjon, men om du benytter same mal som sist er det mindre grunn til å teste.

    Til sist er det bare å sende. E-postmarkedsførere diskuterer høyt og lenge når du bør sende ut e-posten din. Det avhenger hovedsaklig av om du sender til bedrifter (B2B) eller konsumenter (B2C). Til bedrifter bør du sende ut tirsdag – torsdag, rett etter kunden kommer på jobb eller rett etter lunsj. Til private bør du sende ut på ettermiddagen eller i helgen. Og så er det variasjoner mellom bransjer, rundt ferier, høytider, helligdager og så videre.

  • Glo som besatt på rapportene…
    Første gang du sender en kampanje vil du mest sannsynligvis bli helt revet med av rapporteringsmulighetene. Mange har funnet seg selv limt til skjermen for å følge med hvem som åpner, hva de klikker på og så videre. Ikke glem at rapportene dine skal hjelpe deg å forbedre neste kampanje. Kanskje hadde du for mange saker i e-posten? For mye tekst eller for mye bilder? Feil utsendelsestidspunkt? Uinteressante produkter?